Laddningstjänsten i Järla sjö
Järla sjö samfällighetsförening, i samarbete med Nacka Energi Energitjänster, Parkando och EasyPark, erbjuder laddningstjänster som en tilläggstjänst till parkering i området. Laddplatserna är oreserverade och laddning sker i mån av plats.
Besökare eller boende utan P-tillstånd kan starta laddningen via EasyPark-appen på laddstation nr. 6.
De aktuella priserna för laddningstjänsterna finns tillgängliga på Järla sjös hemsida och under respektive Laddstation.
Långtidsladdning
På långtidsladdnings platserna är det tillåtet att parkera och ladda under en längre tid. Laddplatserna är oreserverade och laddning sker i mån av plats.
För att stå på laddplatsen så krävs det att du har startat en laddning och att ladd-kabeln sitter i fordonet. Max tiden för långtidsladdnings platserna är angivet varje laddstationsområde.
Undantag: Laddstation kan användas som vanlig p-plats alla dagar i veckan mellan kl. 20:00-08:00 om laddplatsen inte är belagd av ett laddbart fordon.
Om du står parkerad på dessa platser efter kl. 08:00 och inte har en påbörjad laddning från kl. 08:00 riskerar du att få en kontrollavgift. Det är alltid de lokala föreskrifterna vid Laddstationen som gäller för både parkering och laddning.
Du kan på långtidsladdnings platserna ladda med 3.7 kW och upp till 22 kW.
Korttidsladdning
På korttidsladdningsplatserna är det endast tillåtet att parkera ett fordon som ska laddas och har en “Aktiv pågående laddning”. Om du står parkerad på dessa platser utan att en “aktiv” laddning pågår riskerar du att få en kontrollavgift. Ett färdigladdat fordon måste flyttas inom 15 minuter för att undvika en kontrollavgift.
Max 3 timmar nyttjande av laddplatsen är tillåten per dag. Laddning sker i mån av plats.
P-vakten kan se när du har startat din laddning.
Korttidsladdstation är en laddstation alla dagar i veckan mellan kl. 08:00-20:00. Övrig tid är platsen en vanlig p-plats där alla får stå fram till kl. 08:00 på morgonen. Om du står parkerad på dessa platser efter kl. 08:00 och inte har en påbörjad laddning från kl. 08:00 riskerar du att få en kontrollavgift
Du kan på korttisladdning ladda med 11 kW och upp till 22 kW.
Vett och etikett vid korttidsladdning
- Parkera aldrig på en laddplats om du inte har en elbil som laddar.
- Flytta bilen när du har laddat färdigt så att andra kommer åt laddaren.
- Är det fullt vid laddarna? Det är inte säkert att du är först i kön, se om det finns andra som också väntar.
Laddningsrätt
En laddningsrätt kan köpas (via Parkandos kundportal) som en tilläggsprodukt av de boende eller företagare som har ett P-tillstånd.
De som har köpt en laddningsrätt får parkera och ladda sitt fordon på flertal av våra Laddstationer i området, enligt laddstationens lokala trafikföreskrifter och regler. Laddplatserna är oreserverade och laddning sker i mån av plats.
Pågående laddning
En pågående laddning är när laddkabeln är inkopplad i fordonet och i laddboxen samt en startad laddning (laddningssession) via Parkando APPen eller RFID-taggen eller via EasyPark APPen och att laddningen inte är avslutad av kunden.
Aktiv pågående laddning
En aktiv pågående laddning är när laddkabeln är inkopplad i fordonet och i laddboxen samt att laddningen är startad och att bilen håller på att laddas, dvs att bilen tar emot ström. När bilen är fulladdad måste bilen flyttas för att undvika en kontrollavgift.
Laddstation
En laddstation är en plats med möjlighet till laddning för ett eller flera fordon.
På en laddstation får endast fordon som kan laddas externt med elektrisk energi för fordonets framdrivning parkeras eller stannas. En laddplats innebär att platsen är reserverad för elfordon och att anordningar för extern laddning måste finnas vid platsen.
Utöver detta är det den lokala trafikföreskriften på laddstationen som gäller, dvs “Endast fordon med pågående laddning” och maxtiden man får stå på laddplatsen som gäller för att udvika en kontrollavgift.
Det är alltså inte tillåtet att parkera en förbränningsbil eller ens en elhybrid av Priustyp, eftersom dessa inte kan laddas externt med energi som behövs för fordonets framdrivning.
Undantag: Mellan kl. 20:00 och 08:00 omvandlas laddplatserna till vanliga parkeringsplatser. Det innebär att alla klass 1 fordon (diesel-, bensin- och hybrid- och elbilar) kan använda Laddstationens parkerings-/laddplatser som parkeringsplats fram till kl. 08:00 dagen därpå.
Laddplats
En parkeringsplats med en laddbox/laddpunkt.
Laddare/Laddstolpe
En laddare är den hårdvara som tillhandahåller ström för laddning av elfordon. Laddaren kan vara antingen en normalladdare, semisnabbladdare eller en snabbladdare. En laddstolpe syftar egentligen till samma sak som laddare men används oftast i folkmun då man syftar till normalladdare.
Laddpunkt
Kontakt där möjlighet finns att ansluta ett laddfordon för laddning eller mer formellt ett gränssnitt där ett fordon i taget kan laddas eller där ett batteri på ett fordon i taget kan bytas ut.
Uttagstyper till laddboxar, strömstyrka och lastbalansering
Det finns två olika typer av uttag för normalladdning på elbilar; typ 1 och typ 2. Typ 2 är Europeisk laddstandard som nu är standard på alla nya bilmodeller. Kan laddas med både 1-fas och 3-fas, vilket kan ge mer effekt. Det är oftast en typ 2-kabel som används för att normalladda på laddstationer med en effekt upp till 22kW. Typ 2 Mode 3 är den uttagstypen som finns i Järla sjö.
Våra laddplatser har en strömstyrka som automatiskt kan anpassa laddeffekten mellan 1,4 kW upp till 22 kW. Alla laddstationer är elen last- och fas balanserad, vilket innebär optimeras användningen av befintlig elkapacitet i byggnaden optimeras. Laddkunderna får på så sätt alltid maximalt med laddeffekt i förhållande till tillgänglig elkapacitet på laddstationen, hur många bilar som är inkopplade samt hur hög laddeffekt de kan ta emot.
När få bilar är inkopplade för laddning, blir de färdigladdade snabbt och tillgängliggör på så sätt kapacitet för efterkommande bilar. Det resulterar i att fler bilar kan ladda på befintlig elkapacitet som är tillgänglig vid varje laddstation.
Laddbara fordon
Samlingsnamn för elbilar och laddhybridbilar, dvs. alla fordon som kan ladda sitt batteri externt.
- Elbil – Benämning för en bil som endast använder elmotor för framdrift. Elbilens batteri laddas från elnätet.
- Laddhybridbil – En bil med två olika typer av motorer varav en är en elmotor. Motorerna kan arbeta parallellt eller samverka. Laddhybridbilens elmotor får ström från ett batteri som laddas externt.
Övrigt
- CCS, Combined Charging System – Den europeiska standarden för snabbladdning
- OCPP – protokoll för kommunikation mellan laddningsstationer
- Kilowatt (kW) – Enhet för effekt. Kilowatt (kW) är måttet på hur hög max laddeffekt batteriet kan ta emot. Mått för laddeffekt som avgör hastigheten på laddningen. Den mängd energi per tidsenhet som överförs, vid laddning av ett laddbart fordon, till fordonets batteri.
- Kilowattimme (kWh) – Enhet för energi. Mått för batteriets kapacitet och hur mycket som har laddats. Kilowattimmar (kWh) i batterisammanhang är mängden lagrad ström och används vanligtvis när man pratar om storleken på batteriet i en laddbar bil.
- Ampere (A) – Mått för elektrisk ström som talar om hur mycket el som går att ta ut på samma gång.
- AC- Förkortning av Alternating Current, växelström. Den ström som finns i vägguttaget.
- DC – Förkortning av Direct Current, likström. Den ström som finns i batteriet.
- Laddutrustning – En teknisk utrustning som har en eller flera laddningspunkter för att ladda ett eller flera laddfordon. Kan t.ex. antingen vara en laddbox eller en laddstolpe.
- Normalladdning – Laddning som sker där man normalt parkerar, hemma eller på jobbet, och där laddning sker med låg effekt. Laddning av laddfordon som sker med en laddeffekt upp till 22 kW.
- Semisnabbladdning – Laddning av laddfordon som sker med en laddeffekt från 22kW
- Snabbladdning – Laddning av laddfordon som sker med 49 kW eller mer i eleffekt.
- HPC – High Power Charging. Supersnabbladdning på svenska. Laddning som sker med laddare med effekt över 150 kilowatt.